3D inzichten bij de renovatie van de Haringvlietbrug
Voor de renovatie van de Haringvlietbrug worden de staalconstructie, het bewegingswerk en de 3B-installatie vernieuwd. De onderbouw – zoals de kelder en vooroplegpijler – blijft grotendeels behouden en wordt beperkt aangepast.
Om dit werk goed voor te bereiden, is één ding belangrijk: weten wat je aantreft.
In opdracht van Nebest, voor Gemeente Rotterdam en Rijkswaterstaat, hebben we de brug volledig ingemeten. We maakten een nauwkeurig 3D-model, leverden 2D-tekeningen met maatvoering en brachten de basculekelder en omgeving in beeld – boven water met laserscanning, onder water met multibeam. Zo zie je of de damwand intact is en of er onverwachte obstakels of verondiepingen zijn.
Ook tijdens de renovatiewerkzaamheden hebben we voor Mobilis aanvullend ingemeten met laserscanning. Zo konden zij direct schakelen op actuele situatie – zonder aannames, met grip op elk detail.
“Het zijn hele korte lijntjes. Er wordt actief meegedacht in oplossingen. En dat werkt gewoon heel fijn. Zeker in een situatie waarin de druk heel hoog is en de toleranties klein”
- René Baars - BIM Coördinator Mobilis
basculekelder Haringvlietbrug
Puntenwolk basculekelder Haringvlietbrug
2D tekening basculekelder
Heatmap wegdek Haringvlietbrug
Multibeam Haringvlietbrug
Wil je een start maken met laserscanning? In ons stappenplan geven we aan waaraan je moet denken om laserscanning succesvol toe te passen in jouw project. Zo weet je meteen hoe 3D laserscanning jou de inzichten geeft die je nodig hebt.
In opdracht van Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat voert verschillende vervanging- en renovatieprojecten uit waarbij men objecten die het einde van hun technische levensduur naderen weer klaarmaakt voor de toekomst. Wij hebben de Papendrechtsebrug ingemeten met behulp van laserscan technologie en maakten op basis hiervan een 3D model